bulgarian property
top header
Laman Utama Pusat Rawatan Jadual Rawatan Doa-doa Pilihan Carta Organisasi Peta Darussyifa Bangi Hubungi Kami
kesembuhan
Kenyataan Tuan Guru
Sila lihat video ini:


AHLI DARUSSYIFA'


BUKU TUAN GURU




MENU UTAMA
  • Laman Utama
  • Baca Saya Dahulu
  • Pusat-Pusat Rawatan
  • Jadual Rawatan
  • Prosedur Rawatan
  • Asas Pengubatan
          Darussyifa'
  • Sejarah Darussyifa'
  • Keterangan Logo
  • Ahli Jawatankuasa
  • Jenis Rawatan
  • Aktiviti Persatuan
  • Unit Dakwah
  • Hubungi Kami
  • Peta Darussyifa Bangi
  • Keahlian Persatuan
  • Biodata Tuan Guru
  • Galeri Gambar
  • Kemusykilan Agama

  • MENU UNTUK AHLI
  • Pesanan Tuan Guru
  • Nasihat Pengerusi
  • Peraturan Persatuan
  • Pertahanan Diri
  • Asas 10 & Zikir
  • Panduan Mengambil
         Herba
  • Gambar Herba
  • Rakaman Kuliah

  • ARKIB BERITA
  • Berita Tahun 2006
  • Berita Tahun 2007

  • ARTIKEL

    KOLEKSI CERPEN
  • Suatu Kisah Siri-1
  • Suatu Kisah Siri-2
  • Suatu Kisah Siri-3
  • Suatu Kisah Siri-4

  • MUAT TURUN AUDIO
    Koleksi Rakaman
    Kuliah dan Ceramah
    Oleh
    Tuan Guru Dato'
    Dr. Haron Din
    ---------------------------------

    MUAT TURUN PERISIAN
    Muat Turun (Download)
    Perisian Percuma
    ---------------------------------


    JUMLAH PAPARAN
    Kami sudah memaparkan
    22915487
    halaman sejak 3 April 2007

    ADMINISTRATOR
  • Admin Login
  • FTP Darussyifa ORG
  • FTP Ahli Darussyifa
  • PHP-NUKE Tools
  • Edit Pusat Rawatan

  • CERPEN: BISA ULAR KAPAK
    Suatu Kisah (Siri-4): Bisa Ular Kapak

    Oleh: Abu Aleef

    Pak Dol berpakaian baju Melayu serba lengkap dengan bersamping kain songket menyambut tetamu dengan penuh rasa gembira. Dia mempersilakan tetamu menjamu selera di bawah Kanopi yang dipasang berderet di halaman rumahnya.

    Hari itu hari yang penuh gembira bagi Pak Dol seisi keluarga kerana anak perempuan bongsunya Aisyah melangsungkan perkahwinan. Azizi adalah abang sulung kepada Aisyah, jarak umur mereka berdua hampir dua puluh tahun.

    Azizi telah menjemput Azman sekeluarga ke majlis perkahwinan adiknya itu. Azman sampai kira-kira jam 2:30 petang bersama-sama ahli keluarganya. Kedatangannya disambut mesra oleh Pak Dol (Bapa Azizi) dengan penuh gembira.

    Suasana pada hari itu sungguh meriah, lebih-lebih lagi dipasangkan nasyid yang mendayu-dayu dari kumpulan Rabbani. Kadang-kadang terusik juga hati Azman bila mendengar lirik nasyid tersebut iaitu;

    Biarlah sedikit asalkan diberkati-Nya
    Daripada banyak yang memudaratkan
    Berkat di dunia oh indah nikmatnya
    Berkat di akhirat balasannya syurga

    Suasana yang meriah itu tiba-tiba dikejutkan dengan satu jeritan “Tolong! Tolong! Aiman kena patuk ular” kedengaran suara beberapa orang kanak-kanak berlari-lari ke arah Azizi.

    Seorang dari kanak-kanak itu berkata kepada Azizi “Pak Long, Aiman kena patuk ular, tolong cepat Pak Long”. Aiman ialah anak keempat Azizi, sekarang baru belajar di darjah satu.

    Azizi memanggil Azman dan mereka terus meluru ke arah belukar tempat ramai kanak-kanak berkumpul. Di situ kelihatan Aiman sedang mengerang kesakitan sambil memegang tempat di patuk ular iaitu dibetisnya. Azizi terus mengangkat dan memangku Aiman, dengan cepat dia membawa Aiman masuk ke dalam rumah.


    Azman berikhtiar untuk merawat Aiman. Dia meminta sebotol air kemudian dibacakan doa berikut;

    a.Surah Al-Fatihah
    b.Bismillah Tujuh


    Terjemahan Doa Bismillah Tujuh

    1.Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang
    2.Dengan nama Allah yang maha mendengar lagi maha melihat, yang tidak ada sesuatu pun sepertinya, dan Dia maha mengetahui setiap sesuatu.
    3.Dengan nama Allah yang maha pencipta lagi maha mengetahui, yang tidak ada sesuatu pun sepertinya, dan Dia maha menguasai lagi maha mengetahui.
    4.Dengan nama Allah yang tidak ada sesuatu pun sepertinya, dan Dia maha mengetahui lagi maha bijaksana.
    5.Dengan nama Allah yang tidak ada sesuatu pun sepertinya, dan Dia maha mengetahui lagi maha berkuasa.
    6.Dengan nama Allah yang maha perkasa lagi maha mulia, yang tidak ada sesuatu pun sepertinya, dan Dia maha perkasa lagi maha mulia.
    7.Dengan nama Allah yang maha pengampun lagi maha mengasihani, yang tidak ada sesuatu pun sepertinya, dan Dia maha pengampun lagi maha mengasihani.

    Allah adalah sebaik-baik Pemelihara, dan dia maha mengasihani dari segala-galanya. Dan telah berselawatlah Allah ke atas penghulu kami nabi Muhammad juga ke atas kaum keluarga dan sahabatnya dan telah selamatlah.

    Setelah doa ini dibaca, Azman meniup pada air dan pada tempat di patuk ular. Dia memberi minum air tersebut kepada Aiman. Dia meminta Aiman minum seberapa banyak yang mungkin air tersebut. Kemudian Azman menyapu air tersebut di tempat dipatuk ular tersebut. Sebagai ikhtiar tambahan Azman meminta sehelai tuala kecil berwarna putih. Tuala tersebut dibasahkan dengan air yang telah didoakan tadi kemudian dibalut di tempat bekas patuk ular tersebut.

    Tidak lama kemudian datang Pak Amin, dia cadangkan supaya Aiman di bawa ke hospital. Bagaimanapun Azman dengan penuh yakin mencadangkan supaya bersabar dahulu. Insya’Allah Aiman akan sembuh dengan cepat.

    Aiman dibaringkan di atas katil dan ditemani ibunya. Pak Dol, Azizi dan yang lain meneruskan melayan tetamu yang datang.

    Setengah jam berlalu Aiman bangun dari katil. Ibunya melarang, Aiman kata dia dah tak sakit lagi. Dia terus turun dari rumah untuk sambung bermain dengan kawan-kawannya.

    Azizi datang kepada Aiman dan memarahinya dan suruh dia berehat di dalam rumah. Aiman buat tidak peduli.

    Pak Amin bertanya kepada Azizi “Siapa yang merawat Aiman tadi”. Jawab Azizi “Oh! itu kawan saya Azman, dia anak murid Ustaz Haron Din”.

    “Oh! Patutlah, berkesan sungguh” kata Pak Amin. Pak Amin ialah bapak saudara kepada Azizi.

    Suasana kembali ceria dan bila hampir jam 4:00 petang keadaan semakin lengang kerana tiada lagi tetamu yang datang.

    Azman pun minta diri untuk pulang. Sebelum pulang Pak Dol memberikan sebungkus nasi, lauk pauk dan kuih muih untuk Azman sekeluarga bawa pulang.

    Dalam perjalanan pulang Azman memasang nasyid di dalam keretanya. Sedang asyik mendengar nasyid tersebut, tiba-tiba bunyi selawat berkumandang dari telefon bimbitnya. Azman menjawab panggilan tersebut. Azman memberi salam kemudian salamnya dijawab.

    “Man, datang balik ke rumah aku, anak aku kena patuk ular lagi. Kali ini Aina. Cepat sikit Man” Azizi berkata dengan cemas. Tanpa buang masa Azman terus patah balik.

    Di hadapan rumah Pak Dol ramai orang berkumpul. Mereka bercakap sesama sendiri. Mereka kata Ular Kapak yang mematuk Aiman muncul semula lalu Aina cuba memukulnya dengan kayu, malangnya ular tersebut sempat mematuk lengannya. Aina ialah anak kedua Azizi yang sedang bersekolah di tingkatan satu. Ular Kapak tersebut akhirnya berjaya dibunuh oleh orang kampung.

    Azman terus berikhtiar untuk merawat Aina sebagaimana dia merawat Aiman. Disebabkan masa yang agak lama Azman tiba, tangan Aina telah bengkak dan biru. Azman memaksa Aina supaya minum air yang didoakan sebanyak mungkin. Keadaan Aina agak kritikal berbanding Aiman. Azman meminta Azizi memandikan Aina dengan air yang telah didoakan.

    Waktu maghrib telah masuk, Azman dan sebahagian mereka yang hadir mendirikan Solat Maghrib berjamaah di rumah Pak Dol. Azman mengimami solat maghrib tersebut. Selepas solat maghrib mereka menunaikan solat hajat dan bermohon semoga Allah s.w.t. memberikan kesembuhan kepada Aina dan Aiman.

    Selepas Solat Hajat orang kampung pulang ke rumah masing-masing, yang masih tinggal ialah saudara mara Pak Dol yang membantu mengemaskan saki baki yang tertinggal di sekitar tempat kenduri.

    Azman berpesan kepada Azizi dan Pak Dol supaya menjaga beberapa pantang iaitu;

    1.Jangan dibawa ke hospital setelah diberi minum air yang telah didoakan ini. Kerana air tersebut dengan izin Allah telah menjadi penawar kepada racun bisa ular tersebut, jika di bawa ke hospital, akan diberikan suntikan bisa ular yang akan menyebabkan orang yang telah sembuh akan kembali sakit dan boleh membawa maut.

    2.Selama 40 hari elakkan daripada memakan pisang emas (pisang lain tak mengapa) dan juga pulut (atau apa sahaja yang dibuat daripada pulut). Kalau makan juga, ia boleh menyebabkan tempat patukkan menjadi bengkak walaupun bisa telah tiada.

    Bila menjelang waktu Isyak, kelihatan Aina telah beransur pulih. Dia boleh duduk dan bercakap-cakap dengan orang di sekelilingnya.

    Sebelum Azman sekeluarga pulang, Pak Dol menghidangkan jamuan makan malam. Saudara mara Pak Dol turut menikmati jamuan makan malam tersebut.

    Sebelum meninggalkan rumah Pak Dol, suasana kelihatan kembali ceria. Saudara mara Pak Dol serta kedua mempelai turut menghantar Azman sekeluarga ke kereta tanda penghargaan dan terima kasih yang tidak terhingga.

    Dua hari selepas itu diwaktu subuh, Azman menerima panggilan telefon daripada Azizi. Berita yang diterimanya adalah berita yang memilukan. Aina telah kembali ke rahmatullah. Pada hari pengebumian Aina, Azman hadir sekeluarga. Isteri Azman turut membantu memandi dan mengkafankan janazah. Azman pulang sehingga selesai janazah di kebumikan.

    Disebabkan suasana yang agak menyedihkan pada hari pengebumian, Azman tidak sampai hati untuk bertanya kepada Azizi apa sebenarnya yang telah berlaku kepada Aina.

    Sebulan selepas itu Azizi datang ke Bandar Baru Bangi kerana ada urusan keluarga. Selepas urusannya selesai dia sempat berkunjung ke rumah Azman. Ketika itulah Azman berkesempatan bertanya apakah yang sebenarnya telah berlaku kepada Aina.

    Azizi menceritakan, Mak Saudara dia yang dia panggil Mak Uteh telah berkunjung sehari selepas hari kenduri. Pada hari kenduri dia tidak dapat hadir kerana ada tugas kecemasan. Dia merupakan seorang jururawat yang berpengalaman. Apabila mengetahui Aina telah di patuk ular, dia memaksa Azizi supaya Aina dan Aiman dibawa ke hospital. Kata dia, bisa ular kapak sangat berbahaya. Ianya boleh merebak jika tidak di rawat di hospital.

    Mak Uteh memaksa Pak Dol supaya membawa cucunya ke hospital sambil menakut-nakutkan Pak Dol. Azizi cuba menghalangnya kerana yakin dengan pesanan Azman supaya jangan di bawa ke hospital, lagipun Aina dan Aiman sudah menampakkan tanda-tanda sembuh.

    Akhirnya mereka semua mengalah dan menurut kehendak Mak Uteh. Kebetulan ketika itu Aiman tiada di rumah kerana bermain dengan kawan-kawannya, maka dia tidak ikut serta.

    Mereka semua pergi ke Hospital dengan Toyota Unser yang dipandu oleh suami Mak Uteh. Ketika di bawa ke hospital, Aina boleh berjalan sendiri dengan tidak dipimpin. Di hospital Mak Uteh memberikan arahan kepada jururawat yang bertugas sementara yang lain menunggu di ruang menunggu.

    Azizi menitiskan air mata kerana sangat sedih untuk meneruskan ceritanya. Malam itu Aina dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) selepas beberapa jam disuntik dengan “Antivenin” sejenis penawar bisa ular. Aina telah tidak sedarkan diri. Berbagai cara diusahakan akhirnya menjelang subuh dia menghembuskan nafasnya yang terakhir.

    Peristiwa yang berlaku itu menyebabkan Mak Uteh berasa kesal dan setahun selepas itu dia memilih untuk bersara awal.

    Setahun telah berlalu, namun peristiwa itu tergambar semula bila Azizi berjumpa Azman.

    Azizi sangat gembira bertemu Azman. Azman memperkenalkan Rashidi kepada Azizi. Mereka kemudiannya singgah di warung berhampiran untuk minum teh tarik.

    Mereka berbual berbagai-bagai topik sehingga tidak sedar akhirnya kedengaran Azan Maghrib. Mereka pergi bersama-sama menunaikan solat maghrib di Masjid berhampiran.

    Selesai solat maghrib, Azizi memperkenalkan bapa saudara dia kepada Azman dan Rashidi.

    “Pak Abu, ini kawan saya dari Bangi Azman dan Rashidi, Azman ini lah yang merawat Aiman yang kena patuk ular dulu tu” kata Azman kepada Pak Abu.

    Pak Abu menetap di kariah masjid berkenaan. Azizi memanggilnya Pak Abu. Pak Abu adalah seorang nelayan, kini jarang lagi pergi ke laut sejak diserang penyakit batu karang yang serius.

    “Oh! Anak buah Ustaz Haron Din, boleh tak rawat batu karang” tanya Pak Abu sambil memandang Azman.

    “Insya’Allah! Pak Abu” jawab Azman.

    “Pak Abu ni, ada batu karang, dah lama dah, macam-macam dah cuba tetapi tak sembuh lagi” kata Pak Abu kepada Azman dengan penuh harapan.

    “Kalau tak keberatan berilah petua kepada Pak Abu, macam mana nak rawat sakit ini” tambah Pak Abu.

    “Insya’Allah Pak Abu, nanti bila saya ada masa lapang saya akan ke rumah Pak Abu, saya akan hubungi Azizi dahulu” kata Azman.

    Bersambung…………

    =====================================
    Kisah dan jalan cerita ini tidak ada kaitan dengan orang yang hidup ataupun yang telah meninggal dunia. Bagimanapun maklumat tentang rawatan Darussyifa' dan pesanan Ustaz Haron Din dalan kisah ini adalah benar dan boleh di jadikan panduan dan pengetahuan. Jika pembaca hendak memberi komen tentang kisah ini sila gunakan ruangan hubungi kami.
    Dipublikasi pada Sunday, 13 May 2007 oleh abualeef

     
    Link Terkait
    · Lebih Banyak Tentang
    · Berita oleh abualeef


    Berita terpopuler tentang :
    KOPERASI DARUSSYIFA' BERHAD


    Nilai Berita
    Rata-rata: 4.79
    Pemilih: 105


    Beri nilai berita ini:

    Luar Biasa
    Sangat Bagus
    Bagus
    Biasa
    Jelek


    Opsi

     Versi Cetak Versi Cetak


    Tidak ada komentar pada berita ini.

    PERSATUAN KEBAJIKAN DAN PENGUBATAN ISLAM MALAYSIA ( DARUSSYIFA )

    No 5. Jalan 1/7D, 43650 Bandar Baru Bangi, Selangor.
    Tel. 03-89250443
    Email: darussyifa.malaysia@gmail.com

    Jika anda menghubungi pejabat Darussyifa', lalu tiada jawapan maka sila hubungi  nama-nama berikut;

    1. Encik Rahimi (012-2590432)
    2. Encik Hamizi (012-3153797)

    [Untuk Maklumat Klinik Rawatan Darussyifa' di Seluruh Malaysia SILA KLIK DISINI]
    [Untuk Jadual Waktu Rawatan di Klinik Darussyifa' Bandar Baru Bangi SILA KLIK DISINI] 
    [Untuk melihat Peta Lokasi Klinik Darussyifa' Bandar Baru Bangi SILA KLIK DISINI]

    Untuk Melihat Lokasi Darussyifa' dari Google Map, SILA KLIK DISINI


    Alamat Koperasi Darussyifa'

    KOPERASI DARUSSYIFA' BERHAD
    No 5. Jalan 1/7D, 43650 Bandar Baru Bangi, Selangor. 
    Pertanyaan berkenaan Koperasi: Sila hubungi Haji Roslan: 019-2398573
    Fax: 03-89260343
    Email: kopdsyifa@gmail.com




    Laman web ini terbaik dipapar dengan menggunakan resolusi 1024x768.
    Laman Web ini dibangunkan dengan menggunakan PHP-Nuke (http://phpnuke.org/)