bulgarian property
top header
Laman Utama Pusat Rawatan Jadual Rawatan Doa-doa Pilihan Carta Organisasi Peta Darussyifa Bangi Hubungi Kami
kesembuhan
Kenyataan Tuan Guru
Sila lihat video ini:


AHLI DARUSSYIFA'


BUKU TUAN GURU




MENU UTAMA
  • Laman Utama
  • Baca Saya Dahulu
  • Pusat-Pusat Rawatan
  • Jadual Rawatan
  • Prosedur Rawatan
  • Asas Pengubatan
          Darussyifa'
  • Sejarah Darussyifa'
  • Keterangan Logo
  • Ahli Jawatankuasa
  • Jenis Rawatan
  • Aktiviti Persatuan
  • Unit Dakwah
  • Hubungi Kami
  • Peta Darussyifa Bangi
  • Keahlian Persatuan
  • Biodata Tuan Guru
  • Galeri Gambar
  • Kemusykilan Agama

  • MENU UNTUK AHLI
  • Pesanan Tuan Guru
  • Nasihat Pengerusi
  • Peraturan Persatuan
  • Pertahanan Diri
  • Asas 10 & Zikir
  • Panduan Mengambil
         Herba
  • Gambar Herba
  • Rakaman Kuliah

  • ARKIB BERITA
  • Berita Tahun 2006
  • Berita Tahun 2007

  • ARTIKEL

    KOLEKSI CERPEN
  • Suatu Kisah Siri-1
  • Suatu Kisah Siri-2
  • Suatu Kisah Siri-3
  • Suatu Kisah Siri-4

  • MUAT TURUN AUDIO
    Koleksi Rakaman
    Kuliah dan Ceramah
    Oleh
    Tuan Guru Dato'
    Dr. Haron Din
    ---------------------------------

    MUAT TURUN PERISIAN
    Muat Turun (Download)
    Perisian Percuma
    ---------------------------------


    JUMLAH PAPARAN
    Kami sudah memaparkan
    22915476
    halaman sejak 3 April 2007

    ADMINISTRATOR
  • Admin Login
  • FTP Darussyifa ORG
  • FTP Ahli Darussyifa
  • PHP-NUKE Tools
  • Edit Pusat Rawatan

  • Suatu Kisah (Siri-2): Anak Burung Ciak Rumah

    Oleh: Abu Aleef

    (Nota: Siri-2 ini adalah sambungan dari Siri-1, anda adalah dinasihatkan supaya membaca siri-1 terlebih dahulu supaya memahami kesinambungan ceritanya. Klik di sini untuk baca Siri-1)

    Pagi Selasa itu Azman mengambil cuti dan menjadi sukarela membantu Ustaz Haron Din di klinik Darussyifa’. Kira-kira jam 10:00 pagi, Ustaz Roslan memanggilnya “Azman ada orang nak berjumpa di pejabat” kata Ustaz Roslan.

    “Siapa?” tanya Azman

    “Dr. Ramlee dari Hospital HUKM” Ustaz Roslan menambah

    “Saya tak kenal Dr. Ramlee ni, tapi tak mengapalah” kata Azman.

    Azman terus pergi ke pejabat Darussyifa’ untuk berjumpa dengan Dr. Ramlee.

    “Assalammu’alaikum” Azman memberi salam kepada orang yang tidak dikenalinya di pejabat Darussyifa’

    “Wa’alaikummussalam” jawab Dr. Ramlee.

    “Saya Azman, ini Dr. Ramlee ke?” kata Azman

    “Ya, saya. Mungkin Ustaz terperanjat sebab saya datang ni” kata Dr. Ramlee

    “Saya sebenarnya anak kepada Pak Husin dari Kulim” Dr. Ramlee menjelaskan.

    “Oo! Anak Pak Husin, bagaimana dengan keadaan Hafiz sekarang?” tanya Azman.

    Walaupun dah dua minggu berlalu, Azman masih teringatkan keadaan Hafiz. Kalau dia teringatkan Hafiz, dia pasti akan berdoa mohon Allah memberikan kesembuhan kepadanya. Azman pun rasa tersilap, sebab tergesa-gesa nak balik sehinggakan terlupa nak minta nombor telepon Pak Husin. Pak Husin pula terlupa nak minta nombor telepon dia.

    “Alhamdulillah, keadaan Hafiz dah pulih seperti sediakala sekarang ini” kata Dr. Ramlee.

    “Betul ke? Syukur Alhamdulillah” kata Azman

    “Kami sekeluarga sangat-sangat terhutang budi kepada ustaz. Bapak saya Pak Husin menyuruh saya mencari ustaz, Alhamdulillah jumpa juga akhirnya. Bapak saya terlupa nak mintak nombor telepon ustaz” kata Dr. Ramlee.

    “Jangan terhutang budi dengan saya, kesembuhan adalah daripada Allah SWT. Bersyukurlah kita kepadaNya. Semoga dengan kesyukuran kita itu Allah akan memberikan kesembuhan yang berkekalan” kata Azman.

    “Macam mana Doktor boleh cari saya di sini? tanya Azman

    “Bapak saya kata, ustaz dari Darussyifa’, jadi saya cari dari internet. Saya jumpa laman web Darussyifa dan terus kemari” Dr. Ramlee menjelaskan.

    “Sebenarnya hajat saya kemari, nak jemput ustaz dan Ustaz Saiful sekeluarga datang ke rumah saya pada hari Ahad yang akan datang ini. Ibu dan Bapak saya serta Hafiz insya’Allah akan datang pada hari Sabtu ini. Kami berhajat nak buat kenduri doa selamat. Boleh ustaz datang sekeluarga selepas zohor?” Kata Dr. Ramlee.

    “Saya mungkin tak ada masalah, isteri dan anak-anak, saya akan “confirm” kemudian. Nanti saya bagi tahu Ustaz Saiful” kata Azman.

    Sebelum mereka berpisah, mereka bertukar-tukar memberi nombor telepon. Dr. Ramlee memberikan alamat rumah dia kepada Azman.

    Pada hari Ahad itu, kebetulan mentua Azman datang berkunjung kerumahnya untuk beberapa malam. Ustaz Saiful pula ada kelas Al-Quran juga tak dapat ikut sama. Azman terpaksa pergi seorang sahaja ke rumah Dr. Ramlee.

    Azman memandu kereta Iswara berwarna birunya memasuki kawasan elit, rumah dikawasan itu semuanya banglo yang unik bentuknya setiap satu. Berpandukan alamat yang diberi, akhirnya Azman sampai di rumah Dr. Ramlee. Ketika itu orang ramai dah memenuhi kawasan rumahnya.

    Azman memberi salam. Salamnya dijawab oleh Pak Husin kemudian Pak Husin datang meluru kepadanya dan memeluknya dengan erat.

    “Alhamdulillah! Alhamdulillah! Alhamdulillah!, terima kasih ustaz kerana datang” kata Pak Husin sambil memeluk Azman.

    “Saya datang seorang sahaja, isteri dan anak-anak tak dapat datang, ada tetamu dirumah. Ustaz Saiful pula ada kelas petang ini” kata Azman.

    Pak Husin membawa Azman masuk kerumah dan Azman bersalam-salaman dengan tetamu di dalam rumah tersebut.

    Hafiz pun ada sama, bila nampak Azman, Hafiz terus mendapatkannya dan memeluknya dengan erat.

    Majlis doa selamat di pimpin oleh imam Masjid yang berhampiran. Selepas majlis selesai dan tetamu mulai beredar pulang, Azman pun minta diri untuk pulang tetapi di halang oleh Pak Husin.

    “Janganlah balik dulu Azman, duduklah dulu sekejap, pakcik nak sembang dengan Azman sekejap” kata Pak Husin.

    “Baiklah Pak Husin” kata Azman.

    Mereka duduk bersembang di bawah pondok kecil di halaman rumah Dr. Ramli. Pak Husin terus bercerita.

    Pada waktu subuh itu tiba-tiba Pak Husin di kejutkan oleh isterinya.

    “Abang Haji, Hafiz tak ada dalam biliknya, dalam rumah pun tak ada, pintu dapur terbuka. Dia dah hilang bang” kata isteri Pak Husin.

    Pak Husin terus bingkas bangun. Waktu itu kira-kira setengah jam sebelum masuk waktu subuh. Isteri Pak Husin mengejutkan Hafizah juga. Mereka semua agak kelam kabut.

    “Hello! Siapa tu, Farid ke?” Pak Hussin menelepon anaknya yang tinggal di Sungai Petani.

    “Ya, ada apa ayah? Macam cemas sahaja” jawab Farid melalui telepon bimbitnya.

    “Adik kau Hafiz hilang dari rumah, cepat kau datang ke sini” kata Pak Husin.

    Tanpa bayak cerita Farid bersiap untuk ke Kulim dari Sungai Petani.

    Pak Husin agak kepenatan dan rasa semput datang. Dia kemudian duduk di kerusi. Tak lama kemudian kedengaran Azan Subuh berkumandang. Terasa sayup dan sayu mendengar Azan Subuh tersebut. Dalam hatinya berkata siapa yang azan subuh tu, lain sahaja suaranya.

    Disebabkan semputnya, dia solat Subuh dirumah sahaja. Kira-kira telah selesai orang berjamaah subuh tiba-tiba ada orang datang ke rumah Pak Husin memberi salam. Pak Husin membuka pintu dan kelihatan beberapa orang di luar.

    “Pak Husin, kenapa tak solat di Masjid, tak sihat ke?” kata Pak Ali jiran Pak Husin.

    “Tidak, saya semput sikit. Baguslah kamu datang aku tengah kelam-kabut ni, si Hafiz anak aku hilang dari rumah subuh ini? Pak Husin menjelaskan.

    “Hafiz ada di Masjid, Pak Husin, dialah yang azan subuh tadi. Alhamdulillah nampaknya dia dah sihat” kata Pak Ali.

    Lutut Pak Husin mengeletar lalu terus rebah bila mendengar kata Pak Ali. Isterinya turut ke pintu dan Pak Ali dan yang lain mengangkat Pak Hussin ke Sofa di ruang tamu.

    “Betul ke apa kau kata ni Pak Ali? Kata Pak Hussin dengan kepenatan.

    “Betul. Hafiz masih ada di Masjid. Masa kami datang kemari, dia sedang membaca al-Quran” kata Pak Ali.

    Isteri Pak Husin juga terperanjat bila mendengar perkataan Pak Ali. Air matanya menitis tanpa disedari.

    Tiba-tiba Azman dan Pak Husin di kejutkan dengan tahi burung yang jatuh di hadapannya. Nasib baik tidak masuk kedalam cawan kopi. Azman melihat ke atas, di lihatnya di atas pondok itu ada sarang burung. Dalam hati Azman berkata Burung itu sedang memberi makan anak-anaknya agaknya.

    “Burung ini memang tak ada tempat lain nak buat sarang, nak buat pun di rumah orang” kata Pak Husin.

    Pak Husin meneruskan ceritanya.

    Selepas cukup rehat, Pak Husin bangun dan hendak keluar tetapi di halang oleh isterinya

    “Bang Aji nak kemana? Kan masih lemah lagi” kata isteri Pak Husin

    “Aku nak ke Masjid nak tengok Hafiz” kata Pak Husin

    “Tak Apa bang, saya dah suruh Hafizah pergi tengok-tengokan Hafis tu di Masjid” kata isteri Pak Husin.

    Pak Husin berdegil dia bangun juga. Alhamdulillah dia berasa kuat dan bersemangat. Dia mengambil seliparnya dan berjalan nak ke Masjid. Baru dua tiga langkah. Dia nampak Hafiz dan Hafizah sedang berjalan pulang.

    Hafiz tersenyum melihat ayahnya. Sampai di hadapan ayahnya dia mencium tangan kemudian memeluk erat ayahnya. Air mata bercucuran tanpa disedari. Ibunya keluar lalu Hafiz memeluk juga ibunya.

    Tak lama kemudian Farid sekeluarga sampai. Mereka semua menitiskan air mata tanpa disedari.

    Petang itu Pak Husin memanggil beberapa orang kampung untuk menolongnya menebang semua pokok ciku yang ada di halaman rumahnya. Dia tak lupa pesan Azman.

    Azman yang mendengar cerita Pak Husin turut menitiskan air mata tanpa disedari.

    Isteri Pak Husin datang mencelah dengan membawa kuih muih dan satu teko kopi.

    “Alhamdulillah ustaz, Hafiz dah sihat, semua orang gembira. Terima Kasih ustaz” kata isteri Pak Husin.

    “Jangan terima kasih kepada saya makcik, berterima kasihlah kepada Allah kerana Dialah yang berkuasa menyembuhkan segala penyakit” kata Azman.

    Isteri Pak Husin tersenyum kepada Azman.

    Tak lama kemudian datang Dr. Ramlee duduk bersama mereka. Dr. Ramlee juga bercerita bagaimana usaha yang telah dibuatnya untuk merawat Hafiz tetapi tak juga sembuh.

    “Ayah! Ayah! tolong bukak ini” Aiman anak ketiga Dr. Ramlee berumur 6 tahun datang kepadanya supaya membukakan plastik bungkusan gula-gula.

    Azman memerhatikan Aiman. Ketika sedang bermain Aiman tiba-tiba lelah dan Dr. Ramlee memberikan dia Ubat Sedut untuk atasi Asma yang di hidapinya.

    “Dah lama ke, Aiman mengidap Asma Doktor?” tanya Azman
    “Sejak kecil lagi. Buat masa ini macam-macam ubat dah saya cuba tapi tak sembuh juga” kata Dr. Ramlee.

    “Kesihan juga saya tengok Aiman, nak bermain lebih-lebih pun tak boleh” tambah Dr. Ramlee.

    “Doktor tak cuba rawatan cara lain ke, maksud saya cara tradisional ke?” Azman memberi pandangan.

    “Tak pernah pulak. Darussyifa’ ada cara ke?” tanya Dr. Ramlee.

    “Kalau Doktor nak cuba, ubatnya ada di atas kepala kita ni” kata Azman sambil menunjukkan ke arah sarang burung diatas pondok tempat mereka bersembang.

    “Burung apa itu?” tanya Dr. Ramlee kepada Azman.

    “Itulah orang panggil Burung Ciak Rumah. Burung ini kalau buat sarang di rumah orang, tentu ada sebabnya” Azman menjawab.

    “Kalau burung itu boleh mengatasi Asma, bagaimana caranya? Pak Hussin pula mencelah.

    Azman menerangkan bagaimana cara untuk merawat Asma menggunakan burung ciak rumah.

    “Anak burung ciak rumah hanya berkesan untuk merawat kanak-kanak sahaja. Kalau orang dewasa kurang berkesan, mungkin “dos” nya tak mencukupi” tambah Azman memberi penerangan.

    “Saya begitu berminat dengan rawatan ini, boleh ustaz buat sekarang” kata Dr. Ramlee.

    “Insya’Allah” kata Azman.

    Dr. Ramlee mengarahkan pembantunya mengambil tangga dari stornya kemudian Azman memanjat ke sarang burung tersebut.

    Dalam sarang burung itu ada lima ekor anak burung ciak rumah yang mungkin baru seminggu menetas. Azman memberi salam kepada nabi Ilyas kemudain membaca Surah Al-Fatihah dan selawat ke atas nabi Mukhamad S.A.W.

    “Wahai burung aku mengambil mu untuk ku jadikan ubat sakit asma, insya’Allah” kata Azman kepada burung itu.

    Azman hanya mengambil tiga ekor anak burung sahaja, yang lain di tinggalkan dalam sarang. Anak burung itu memang terlalu kecil. Namun begitu mengikut syariat Islam ia perlu di sembelih terlebih dahulu sebelum memakannya.

    Azman kemudian menyembelih anak burung tersebut dengan pisau kecil. Di buang isi perutnya dan dibersihkan bahagian luarnya. Burung ini masih tidak berbulu.

    Azman meminta sebotol air dan kemudian dia membacakan doa berikut;

    1 .Surah Al-Fatihah
    2. Selawat Syifa'
    3.

    Mahfum Doa "Aku berlindung dengan kemuliaan Allah dan kekuasaanNya daripada kejahatan yang aku alami dan aku takuti."

    Setelah doa dibaca, dia tiup pada air dan pada burung tersebut. Air yang telah didoakan itu diberi minum kepada Aiman dan sedikit air tersebut di sapukannya di dada Aiman.

    Anak burung itu kemudiannya di berikan kepada isteri Pak Husin untuk di buat sup. Sup burung itu akan di berikan kepada Aiman untuk dimakan sampai habis.

    Setelah selesai semuanya Azman meminta diri untuk beredar.

    Azman singgah di Masjid berhampiran untuk menunaikan solat Asar. Selepas solat Asar bejamaah Azman bertafakur sebentar. Ketika itu dia terdengar seseorang membaca al-Quran. Dalam hati Azman berkata banyak yang tak betul dalam bacaan itu dari segi tajwid dan makhraj hurufnya.

    Azman teringat ketika dia di marahi oleh Ustaz Saiful……….bersambung.....kenapa Azman kena marah?

    =======================================================================

    Kisah dan jalan cerita ini tidak ada kaitan dengan orang yang hidup ataupun yang telah meninggal dunia. Bagimanapun maklumat tentang rawatan Darussyifa dan pesanan Ustaz Haron Din dalan kisah ini adalah benar dan boleh di jadikan panduan dan pengetahuan.

    Jika pembaca hendak memberi komen tentang kisah ini sila gunakan ruangan hubungi kami.


    PERSATUAN KEBAJIKAN DAN PENGUBATAN ISLAM MALAYSIA ( DARUSSYIFA )

    No 5. Jalan 1/7D, 43650 Bandar Baru Bangi, Selangor.
    Tel. 03-89250443
    Email: darussyifa.malaysia@gmail.com

    Jika anda menghubungi pejabat Darussyifa', lalu tiada jawapan maka sila hubungi  nama-nama berikut;

    1. Encik Rahimi (012-2590432)
    2. Encik Hamizi (012-3153797)

    [Untuk Maklumat Klinik Rawatan Darussyifa' di Seluruh Malaysia SILA KLIK DISINI]
    [Untuk Jadual Waktu Rawatan di Klinik Darussyifa' Bandar Baru Bangi SILA KLIK DISINI] 
    [Untuk melihat Peta Lokasi Klinik Darussyifa' Bandar Baru Bangi SILA KLIK DISINI]

    Untuk Melihat Lokasi Darussyifa' dari Google Map, SILA KLIK DISINI


    Alamat Koperasi Darussyifa'

    KOPERASI DARUSSYIFA' BERHAD
    No 5. Jalan 1/7D, 43650 Bandar Baru Bangi, Selangor. 
    Pertanyaan berkenaan Koperasi: Sila hubungi Haji Roslan: 019-2398573
    Fax: 03-89260343
    Email: kopdsyifa@gmail.com




    Laman web ini terbaik dipapar dengan menggunakan resolusi 1024x768.
    Laman Web ini dibangunkan dengan menggunakan PHP-Nuke (http://phpnuke.org/)